Standardy edukacyjne
|
Standardy edukacyjne dla dzieci 5- letnich
OBSZAR |
STANDARD |
WSKAŹNIKI ROZWOJU |
I. SPRAWNOŚĆ RUCHOWA |
1. DZIECKO ROZWIJA SPRAWNOŚĆ MUZYCZNO- RUCHOWĄ |
- prawidłowo reaguje ruchem na słyszaną muzykę; - uczy się kroków i prostych form tanecznych; - rozpoznaje i nazywa instrumenty perkusyjne; - określa trzy rodzaje dynamiki (cicho, średnio, głośno); - biega swobodnie i szybko po nierównym terenie; - umiejętnie chwyta i rzuca piłką; - umiejętnie trafia piłką do celu; - sprawnie wspina się na płoty, drabinki; - przechodzi przez przeszkody. |
II. SAMODZIELNOŚĆ |
2. DZIECKO SAMODZIELNIE PODEJMUJE DZIAŁANIA |
- wykonuje samodzielnie czynności z zakresu samoobsługi (zapina, odpina guziki, suwaki, wiąże sznurowadła na pojedynczy węzeł); - rozumie potrzeby, wykonuje czynności związane z utrzymaniem higieny osobistej; - jest samodzielne w czasie jedzenia (prawidłowo korzysta ze sztućców); - utrzymuje porządek w swojej szafce, w szatni. - zna swoje nazwisko i adres zamieszkania |
III. DOJRZAŁOŚĆ SPOŁECZNA |
3. DZIECKO JEST ŚMIAŁE OTWARTE I WYKAZUJE DOJRZAŁOŚĆ SPOŁECZNĄ |
- rozumie i przestrzega zasady dotyczące zgodnego współżycia w grupie (szanuje innych i ich potrzeby, uczy się samodzielnego, kulturalnego rozwiązywania konfliktów); - zgodnie współdziała w zespole, nawiązuje kontakty z innymi dziećmi (poszukuje partnerów do zabaw, podejmuje propozycje wspólnej zabawy); - szanuje własność i wytwory pracy innych dzieci; - zawiera i przestrzega umowy; - wywiązuje się z powierzonego zadania; - respektuje polecenia osoby dorosłej. - podejmuje próby rozwiązywania konfliktów |
IV. ZACHOWANIA EMOCJONALNO- MOTYWACYJNE |
4. DZIECKO CZUJE SIĘ PEWNIE, ODWAŻNIE WYRAŻA SWOJE UCZUCIA I EMOCJE |
- okazuje swoje uczucia; radość, zadowolenie, ciekawość, strach i złość - posługuje się zdaniami pojedynczymi lub złożonymi - zadaje pytania dotyczące celu i przyczyny - rozwiązuje zadania, problemy poprzez manipulację po uzyskaniu informacji słownej -wykonuje powierzone zadania szybko i poprawnie, szybko- niedokładnie, bardzo wolno, prosi o pomoc, nie wykonuje wcale - zwraca się do nauczyciela w trudnych sytuacjach |
V. KOMUNIKACJA |
5. DZIECKO SPRAWNIE KOMUNIKUJE SIĘ Z OTOCZENIEM |
- komunikuje się swobodnie, zrozumiale dla otoczenia, spontanicznie, opowiada - zadaje pytania - uzasadnia swoje decyzje -rozumie i spełnia polecenia nauczyciela |
VI. SPRAWNOŚĆ UMYSŁOWA |
6. DZIECKO JEST AKTYWNE POZNAWCZO I SPRAWNIE POSŁUGUJE SIĘ MOWĄ |
- wymienia swoje zainteresowania i potrzeby - zapamiętuje tekst, odtwarza go modulując głos; - słucha tekstów czytanych, opowiada, wypowiada się na ich temat; - wymienia elementy zawarte na obrazku i omawia historyjki obrazkowe; - rozpoznaje i naśladuje głosy z otoczenia; - wypowiada się na temat zjawisk zaobserwowanych w otoczeniu (np. pracy ludzi w różnych zawodach, zjawisk przyrodniczych); - rozwiązuje zagadki wymagające bardziej złożonej czynności myślowej; - nabywa umiejętności wypowiadania własnych myśli w sytuacji problemowej; - dokonuje coraz bardziej dokładnego spostrzegania w celu wyodrębniania charakterystycznych cech przedmiotów, roślin, zwierząt; - bierze udział w prostych grach dydaktycznych, z przestrzeganiem przyjętych reguł; |
VII. CZYTANIE |
7. DZIECKO ZDOBYWA GOTOWOŚĆ DO NAUKI CZYTANIA |
- wyróżnia sylaby w wyrazie - wyodrębnia samogłoski na początku wyrazu; - wyodrębnia samogłoski na końcu wyrazu; - wykonuje zadania graficzne od lewej do prawej, z góry na dół; - słyszy różnice w wymowie - wyszukuje wyraźne różnice pomiędzy dwoma pozornie takimi samymi obrazkami; - dopasowuje kontury do pojedynczych obrazków; - wykonuje prace plastyczne wg. wzoru; |
VIII. SPRAWNOŚĆ GRAFOMOTORYCZNA I PISANIE |
8. DZIECKO ROZWIJA KOORDYNACJĘ WZROKOWO- RUCHOWĄ I OSIĄGA GOTOWOŚĆ DO NAUKI PISANIA |
- składa obrazki pocięte na 6- 10 części; - dobiera obrazki, których nazwy zaczynają się tą samą głoską; - dokonuje syntezy słuchowej wyrazów wypowiadanych przez nauczycielkę sylabami, krótkich wyrazów- głoskami. - prawidłowo trzyma ołówek, kredkę - rysuje figury geometryczne koło, trójkąt, kwadrat - rysuje postać ludzką: głowonoga, bogatą w szczegóły - wycina po wyznaczonych liniach - lepi przedmioty z plasteliny - rysuje szlaczki literopodobne |
IX. UMIEJĘTNOŚCI MATEMATYCZNE
IX. UMIEJĘTNOŚCI MATEMATYCZNE |
9. DZIECKO ZDOBYWA I ROZWIJA
KOMPETENCJE MATEMATYCZNE |
- zna schemat własnego ciała; - coraz dokładniej porównuje i posługuje się pojęciami dotyczącymi kierunku, objętości, długości, szerokości, wysokości, czasu, położenia; - zna i nazywa figury geometryczne płaskie i przestrzenne; - posługuje się liczebnikami porządkowymi i głównymi w zakresie 6; - posługuje się określeniami czasu (rano, południe, wieczór, dzisiaj, jutro, wczoraj); - nazywa trzy dni tygodnia w kolejności, zna aktualną porę roku; - klasyfikuje zbiory na podstawie cech jakościowych (kształt, wielkość, kolor, znaczenie); - dzieli zbiory na podzbiory wg. różnych właściwości elementów; - klasyfikuje zbiory wg. ich liczebności, liczy elementy, odwzorowuje zbiory za pomocą liczmanów. |
X. EKSPRESJA TWÓRCZA |
10. DZIECKO UAKTYWNIA DZIAŁALNOŚĆ TWÓRCZĄ POPRZEZ KONTAKT ZE SZTUKĄ |
- poprawnie posługuje się kredką, pędzlem, nożyczkami; - wykonuje prace różnymi technikami na dany temat; - lepi wytwory z różnych mas plastycznych; - wykonuje prace plastyczne w małych zespołach; - rozwija wyobraźnię i fantazję w tworzeniu samodzielnych opowiadań, teatrzyków; - nabywa doświadczeń w operowaniu pacynkami, kukiełkami; |