Jak rozwijać u dzieci kompetencje emocjolano-społeczne?
- Staramy się zwracać uwagę na emocje, nie tylko na zachowanie, pomagamy dziecku w określaniu jego emocji (np. Jest mi przykro, kiedy na mnie krzyczysz, porozmawiajmy o tym i postarajmy się znaleźć rozwiązanie)
- Podczas oglądania lub czytania bajek, rozmawiajmy również o uczuciach bohaterów oraz dlaczego tak się czują, co jest tego przyczyną
- Podczas zabawy dramowej, teatrzyku, nazywajmy uczucia bohaterów, aby dziecko mogło się z nimi utożsamić i nauczyć reagowania na różne sytuacje
- Po przeczytaniu krótkiego opowiadania, rozmawiamy z dzieckiem jak się czuje po przeczytaniu, co sądzi na temat wydarzeń i bohaterów z opowiadania
- Pozwalajmy dzieciom przegrywać podczas gier planszowych, wszystkich obowiązują takie same zasady, nie wprowadzamy elementów rywalizacji i wyścigu, nie oceniamy
- Pozwalamy dziecku odczuwać różne emocje, w tym frustracje, poczucie braku. W razie potrzeby udzielamy wsparcia, pomagamy (lecz nie wyręczamy)
- Kształtujemy w dziecku poczucie cierpliwości, uczymy czekania, jeżeli nie możemy w tej chwili spełnić jego prośby
- Nie krytykujemy niepowodzeń dziecka. Zachęcamy do ponownych działań po niepowodzeniu, zachęcamy do działania, nie wyręczamy.
- Dbamy o przestrzeń osobistą każdego z członków rodziny, nie oddajemy wszystkiego na wyłączność, np. ty masz swojego cukierka, ja mam swojego.
Na podstawie:
A. Wentrych, Emocjonalne abecadło. O znaczeniu funkcjonowania emocjonalnego i społecznego dziecka dla dobrego startu w szkole, [w:] Bliżej przedszkola, nr 6.213/2019,
Przedstawiamy także tabelę komunikatów wartościowych i niewartościowych, które mają znaczący wpływ na rozwój emocjonalny dziecka.
! Drogi rodzicu, sposób w jaki zwracasz się do swojego dziecka ma bardzo duży wpływ na jego samoocenę i poczucie własnej wartości!
| WARTOŚCIOWE KOMUKIKATY |
|
Widzę, że Ci smutno, bo... |
|
To bardzo przykre/nieprzyjemne |
|
Widzę, że Ci przykro |
|
Wygląda na to, że jesteś zły/rozczarowany/głodny/rozgoryczony |
|
Wyglądasz na zmartwionego... |
|
Nie lubię, gdy ... |
|
Nie podoba mi się ... |
|
Widzę, że dla Ciebie to trudne |
|
Jestem przy Tobie |
|
Teraz już wiesz, że ... |
|
Co proponujesz? |
|
Co mogę teraz dla Ciebie zrobić? |
|
Chcesz, się przytulić? |
|
Popłacz sobie jeśli tego potrzebujesz |
|
Gdybym była wróżką to powiedziałabym "abrakadabra", żeby ... |
|
O rany, to przykre doświadczenie |
|
O nie! To straszne! |
|
Jak cioci Zosi przytrafiło się coś takiego, to ... |
A tu kilka NIEwartościowych komunikatów, których należy unikać...
| NIEWARTOŚCIOWE KOMUNIKATY |
|
Chyba z Tobą oszaleję |
|
Nie mam już na Ciebie siły |
|
Nie ma co płakać |
|
To tylko zabawka |
|
Nie złość się już |
|
I z tego powodu tak płaczesz? |
|
Ale jesteś niegrzeczny |
|
Nie przesadzaj, bądź dzielny |
|
Ty zawsze coś popsujesz/rozlejesz/itp. |
|
Twoja siostra czegoś takiego nie robiła |
|
Mam Ciebie dość |
|
Ty nigdy nie potrafisz zachowac się tak jak należy |
|
Nie płacz już |
|
Po co płaczesz |
|
Zachowujesz się niedorzecznie |
|
Już Ci powiedziałam, że niedostaniesz i koniec kropka |
|
Przecież nic się takiego nie stało |
|
Jesteś nieznośny |
|
Nie martw się |


