Jak rozwijać u dzieci kompetencje emocjolano-społeczne?
- Staramy się zwracać uwagę na emocje, nie tylko na zachowanie, pomagamy dziecku w określaniu jego emocji (np. Jest mi przykro, kiedy na mnie krzyczysz, porozmawiajmy o tym i postarajmy się znaleźć rozwiązanie)
- Podczas oglądania lub czytania bajek, rozmawiajmy również o uczuciach bohaterów oraz dlaczego tak się czują, co jest tego przyczyną
- Podczas zabawy dramowej, teatrzyku, nazywajmy uczucia bohaterów, aby dziecko mogło się z nimi utożsamić i nauczyć reagowania na różne sytuacje
- Po przeczytaniu krótkiego opowiadania, rozmawiamy z dzieckiem jak się czuje po przeczytaniu, co sądzi na temat wydarzeń i bohaterów z opowiadania
- Pozwalajmy dzieciom przegrywać podczas gier planszowych, wszystkich obowiązują takie same zasady, nie wprowadzamy elementów rywalizacji i wyścigu, nie oceniamy
- Pozwalamy dziecku odczuwać różne emocje, w tym frustracje, poczucie braku. W razie potrzeby udzielamy wsparcia, pomagamy (lecz nie wyręczamy)
- Kształtujemy w dziecku poczucie cierpliwości, uczymy czekania, jeżeli nie możemy w tej chwili spełnić jego prośby
- Nie krytykujemy niepowodzeń dziecka. Zachęcamy do ponownych działań po niepowodzeniu, zachęcamy do działania, nie wyręczamy.
- Dbamy o przestrzeń osobistą każdego z członków rodziny, nie oddajemy wszystkiego na wyłączność, np. ty masz swojego cukierka, ja mam swojego.
Na podstawie:
A. Wentrych, Emocjonalne abecadło. O znaczeniu funkcjonowania emocjonalnego i społecznego dziecka dla dobrego startu w szkole, [w:] Bliżej przedszkola, nr 6.213/2019,
Przedstawiamy także tabelę komunikatów wartościowych i niewartościowych, które mają znaczący wpływ na rozwój emocjonalny dziecka.
! Drogi rodzicu, sposób w jaki zwracasz się do swojego dziecka ma bardzo duży wpływ na jego samoocenę i poczucie własnej wartości!
| WARTOŚCIOWE KOMUKIKATY | 
| Widzę, że Ci smutno, bo... | 
| To bardzo przykre/nieprzyjemne | 
| Widzę, że Ci przykro | 
| Wygląda na to, że jesteś zły/rozczarowany/głodny/rozgoryczony | 
| Wyglądasz na zmartwionego... | 
| Nie lubię, gdy ... | 
| Nie podoba mi się ... | 
| Widzę, że dla Ciebie to trudne | 
| Jestem przy Tobie | 
| Teraz już wiesz, że ... | 
| Co proponujesz? | 
| Co mogę teraz dla Ciebie zrobić? | 
| Chcesz, się przytulić? | 
| Popłacz sobie jeśli tego potrzebujesz | 
| Gdybym była wróżką to powiedziałabym "abrakadabra", żeby ... | 
| O rany, to przykre doświadczenie | 
| O nie! To straszne! | 
| Jak cioci Zosi przytrafiło się coś takiego, to ... | 
A tu kilka NIEwartościowych komunikatów, których należy unikać...
| NIEWARTOŚCIOWE KOMUNIKATY | 
| Chyba z Tobą oszaleję | 
| Nie mam już na Ciebie siły | 
| Nie ma co płakać | 
| To tylko zabawka | 
| Nie złość się już | 
| I z tego powodu tak płaczesz? | 
| Ale jesteś niegrzeczny | 
| Nie przesadzaj, bądź dzielny | 
| Ty zawsze coś popsujesz/rozlejesz/itp. | 
| Twoja siostra czegoś takiego nie robiła | 
| Mam Ciebie dość | 
| Ty nigdy nie potrafisz zachowac się tak jak należy | 
| Nie płacz już | 
| Po co płaczesz | 
| Zachowujesz się niedorzecznie | 
| Już Ci powiedziałam, że niedostaniesz i koniec kropka | 
| Przecież nic się takiego nie stało | 
| Jesteś nieznośny | 
| Nie martw się | 


 
                