Zestaw ćwiczeń i zabaw usprawniających oddech

  • Nadymanie buzi i przepychanie powietrza w zamkniętej buzi
  • Dmuchanie baniek mydlanych
  • Wąchanie kwiatów – wdech i wydech nosem
  • Przenoszenie słomką skrawków papieru, kawałków gąbki, papierowych kółek do pojemniczka, pudełka itp.
  • Dmuchanie przez słomkę do kubka z wodą (wywoływanie burzy)
  • Dmuchanie na waciki, piłeczki tenisowe, skrawki papieru położone na płaskiej powierzchni
  • Dmuchanie na lekkie przedmioty – piórka, waciki, papierki od cukierków, suche liście, paski lub postacie z papieru zawieszone na nitkach
  • Zdmuchiwanie płomienia świecy (stopniowe zwiększanie odległości)
  • Dmuchanie (wprawianie w ruch) wiatraczków
  • Nadmuchiwanie balonika
  • Dmuchanie w balonik, żeby nie opadł na podłogę
  • Dmuchanie na papierowe łódki lub styropianowe zabawki na powierzchni wody
  • Duży i powolny wdech nosem i powolny wydech ustami
  • Wdech z unoszeniem ramion do góry, wydech z opadaniem ramion
  • Chuchanie na „zmarznięte” ręce, na gorącą zupę.
  • Zabawy ortofoniczne naśladujące głosy zwierząt np. : syczenie węża, szczekanie psa
  • Naśladowanie śmiechu ludzi: HA HA HA, HU HU HU, HE HE HE, HI HI HI
  • Huśtanie ulubionej zabawki – na brzuch leżącego dziecka kładziemy zabawkę; w czasie wdechu zabawka unosi się do góry, przy wydechu opada
  • Dziecko w siadzie skrzyżnym robi wdech w pozycji wyprostowanej, wydech przy skłonie w przód

ZABAWY LOGOPEDYCZYNE 

  1. Zabawa oddechowa – przenoszenie kawałków papieru za pomocą słomki (zasysając je). Pilnujemy, aby słomka lezała w lini środkowej warg i nie była przygryzana zębami. Jeśli dziecko ma problem z tym zadaniem i cały czas dmucha na elementy zamiast je zasysać, można schować kawałek papieru w kubeczku, włożyć słomkę do środka, zasłonić zawartość i dać polecenie „wypij” J. Możemy w ten sposób ozdabiać biedronki, dokładać piłki do bramki, gałki lodów na rożki i wiele innych.

Link do filmiku:  https://www.youtube.com/watch?v=GIhyo6tbTgY

  1. Wyścig piłek – przyklejamy szeroką taśmę do stołu (klejącą stroną do góry). To będzie nasza meta. Bierzemy piłeczki ping-pongowe (lub inne lekkie elementy, np. kuleczki zrobione z bibuły cza ręcznika papierowego) i kładziemy je w odległości kilkudziesiącu centymentów od mety. Nabieramy powietrza nosem i wypuszczając dmuchamy na piłeczki, aby doleciały aż do mety. Można utrudnić to zadanie układając tor np. z klocków rób robiąc wyścigi – czyja piłeczka będzie pierwsza?

Link do filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=vAh9X7rDvZQ

  1. Wyścigi łódeczek – najpierw musimy wspólnie zrobić łódki z papieru. Rodzic pokazuje krok po kroku – dzieci naśladują. Następnie napełniamy duże naczynie wodą i... dmuchamy J. Pamiętajcie, aby nabierać powietrze nosem, a wypuszczać buzią. Dołączone zdjęcie – ŁÓDKI:

   4. Rymowanki – raczej dla dzieci w starszym wieku przedszolnym. Potrzebne nam będa do tego obrazki z różnymi przedmiotami – może to być memo,
       karty do        dziecięcych gier, urozmaicone naklejki itp – cokolwiek znajdzie się w domu. Jedna osoba losuje obrazek i układa z jego nazwą zdanie
      a druga osoba musi dopowiedzieć tak,   żeby to się rymowało ze zdaniem pierwszego gracza.
      Wczesniej warto z dziećmi porozmawiać, kiedy wyrazy się ze sobą rymują i podać kilka przykładów, np. lata osa koło..., lata mucha koło...., wlazł kotek na.... itp.

  1. Pamięć słuchowa – wybieramy sobię kilka dowolnych obrazków – od 6 do 10 w zalezności od możliwości dziecka np. zwierzątka. Na kartce rysujemy 2-4 okienka (w zalezności od możliwości dziecka). Zakrywamy obrazki, następnie wypowiedamy nazwy obrazków wskazując przy tym na okienka (jedna nazwa na jedno okienko). Następnie odkrywamy obrazki i zadaniem dziecka jest ułożyć to, o co zostało poproszone w dobrej kolejności. Teraz zamieńcie się rolami - to dziecko zadaje zadanie i kontroluje, czy dorosły ułożył dobrze. Czasem warto się pomylić, aby sprawdzić czujność malucha J. Jeżeli dziecko uczestniczy w terapii logopedycznej, można wykorzystać obrazki, w których nazwach jest aktualnie ćwiczona głoska. Dołączone zdjęcie – PAMIĘĆ SŁUCHOWA

  

ĆWICZENIA ODDECHOWE:

  1. Dmuchanie baniek mydlanych w konfiguracji: długo – krótko – długo, słabo – mocno – bardzo mocno
  2. „Kołysanie misia” – dz. kładzie się na plecach, na brzuchu kładziemy maskotkę. Dziecko nabiera powietrze i wypuszcza tak aby maskotka na brzuchu się podniosła
  3. Dmuchanie na świeczkę tak aby płomień nie zgasł
  4. Dmuchanie przez słomkę na skrawki papieru lub watę

ZABAWY SENSORYCZNE

  1. Ratowanie zwierzaków z krainy lodu. To zadanie wymaga dłuższego przygotowanie. Do naczynia wsypujemy plastikowe figurki zwierząt (można zastąpić innymi zabawkami), zalewamy je wodą i wkładamy na kilka godzin do zamrażarki. Po zamarznięciu przekładamy całą bryłę do dużej miski. Zadaniem dziecka jest uwolnić zwierzaki. Można do tego wykorzystać drewnianą łyżkę i delikatnie ciepłą wodę. Warto też spradzić, jak lód zachowuje się z kolorowymi farbami, solą itp. Dołączone zdjęcia – ZWIERZAKI.
  2. Zaczarowane obrazki – oderwuj listek ręcznika papierowego i zegnij go na pół. Narysuj mazakiem jakiś prosty kształt – dom, sowę, misia itp. Zadaniem dziecka jest pokolorowane mazakami wewnętrznej strony rysunku – to, co się odbilo na drugiej stronie. Na pierwszej pozostaje tylko szkic. Weź talerz z wodą i położ na niego rysunek i... ta dam, obrazek z pierwszej strony też się pokolorował J. Dołączone zdjęcia – PTASZEK.

 

Drodzy rodzice, zajrzyjcie też do załączników, tam czeka na was więcej propozcyji ćwiczeń logopedycznych :)