Zestaw ćwiczeń i zabaw usprawniających oddech
- Nadymanie buzi i przepychanie powietrza w zamkniętej buzi
- Dmuchanie baniek mydlanych
- Wąchanie kwiatów – wdech i wydech nosem
- Przenoszenie słomką skrawków papieru, kawałków gąbki, papierowych kółek do pojemniczka, pudełka itp.
- Dmuchanie przez słomkę do kubka z wodą (wywoływanie burzy)
- Dmuchanie na waciki, piłeczki tenisowe, skrawki papieru położone na płaskiej powierzchni
- Dmuchanie na lekkie przedmioty – piórka, waciki, papierki od cukierków, suche liście, paski lub postacie z papieru zawieszone na nitkach
- Zdmuchiwanie płomienia świecy (stopniowe zwiększanie odległości)
- Dmuchanie (wprawianie w ruch) wiatraczków
- Nadmuchiwanie balonika
- Dmuchanie w balonik, żeby nie opadł na podłogę
- Dmuchanie na papierowe łódki lub styropianowe zabawki na powierzchni wody
- Duży i powolny wdech nosem i powolny wydech ustami
- Wdech z unoszeniem ramion do góry, wydech z opadaniem ramion
- Chuchanie na „zmarznięte” ręce, na gorącą zupę.
- Zabawy ortofoniczne naśladujące głosy zwierząt np. : syczenie węża, szczekanie psa
- Naśladowanie śmiechu ludzi: HA HA HA, HU HU HU, HE HE HE, HI HI HI
- Huśtanie ulubionej zabawki – na brzuch leżącego dziecka kładziemy zabawkę; w czasie wdechu zabawka unosi się do góry, przy wydechu opada
- Dziecko w siadzie skrzyżnym robi wdech w pozycji wyprostowanej, wydech przy skłonie w przód
ZABAWY LOGOPEDYCZYNE
- Zabawa oddechowa – przenoszenie kawałków papieru za pomocą słomki (zasysając je). Pilnujemy, aby słomka lezała w lini środkowej warg i nie była przygryzana zębami. Jeśli dziecko ma problem z tym zadaniem i cały czas dmucha na elementy zamiast je zasysać, można schować kawałek papieru w kubeczku, włożyć słomkę do środka, zasłonić zawartość i dać polecenie „wypij” J. Możemy w ten sposób ozdabiać biedronki, dokładać piłki do bramki, gałki lodów na rożki i wiele innych.
Link do filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=GIhyo6tbTgY
- Wyścig piłek – przyklejamy szeroką taśmę do stołu (klejącą stroną do góry). To będzie nasza meta. Bierzemy piłeczki ping-pongowe (lub inne lekkie elementy, np. kuleczki zrobione z bibuły cza ręcznika papierowego) i kładziemy je w odległości kilkudziesiącu centymentów od mety. Nabieramy powietrza nosem i wypuszczając dmuchamy na piłeczki, aby doleciały aż do mety. Można utrudnić to zadanie układając tor np. z klocków rób robiąc wyścigi – czyja piłeczka będzie pierwsza?
Link do filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=vAh9X7rDvZQ
- Wyścigi łódeczek – najpierw musimy wspólnie zrobić łódki z papieru. Rodzic pokazuje krok po kroku – dzieci naśladują. Następnie napełniamy duże naczynie wodą i... dmuchamy J. Pamiętajcie, aby nabierać powietrze nosem, a wypuszczać buzią. Dołączone zdjęcie – ŁÓDKI:
4. Rymowanki – raczej dla dzieci w starszym wieku przedszolnym. Potrzebne nam będa do tego obrazki z różnymi przedmiotami – może to być memo,
karty do dziecięcych gier, urozmaicone naklejki itp – cokolwiek znajdzie się w domu. Jedna osoba losuje obrazek i układa z jego nazwą zdanie
a druga osoba musi dopowiedzieć tak, żeby to się rymowało ze zdaniem pierwszego gracza.
Wczesniej warto z dziećmi porozmawiać, kiedy wyrazy się ze sobą rymują i podać kilka przykładów, np. lata osa koło..., lata mucha koło...., wlazł kotek na.... itp.
- Pamięć słuchowa – wybieramy sobię kilka dowolnych obrazków – od 6 do 10 w zalezności od możliwości dziecka np. zwierzątka. Na kartce rysujemy 2-4 okienka (w zalezności od możliwości dziecka). Zakrywamy obrazki, następnie wypowiedamy nazwy obrazków wskazując przy tym na okienka (jedna nazwa na jedno okienko). Następnie odkrywamy obrazki i zadaniem dziecka jest ułożyć to, o co zostało poproszone w dobrej kolejności. Teraz zamieńcie się rolami - to dziecko zadaje zadanie i kontroluje, czy dorosły ułożył dobrze. Czasem warto się pomylić, aby sprawdzić czujność malucha J. Jeżeli dziecko uczestniczy w terapii logopedycznej, można wykorzystać obrazki, w których nazwach jest aktualnie ćwiczona głoska. Dołączone zdjęcie – PAMIĘĆ SŁUCHOWA
ĆWICZENIA ODDECHOWE:
- Dmuchanie baniek mydlanych w konfiguracji: długo – krótko – długo, słabo – mocno – bardzo mocno
- „Kołysanie misia” – dz. kładzie się na plecach, na brzuchu kładziemy maskotkę. Dziecko nabiera powietrze i wypuszcza tak aby maskotka na brzuchu się podniosła
- Dmuchanie na świeczkę tak aby płomień nie zgasł
- Dmuchanie przez słomkę na skrawki papieru lub watę
ZABAWY SENSORYCZNE
- Ratowanie zwierzaków z krainy lodu. To zadanie wymaga dłuższego przygotowanie. Do naczynia wsypujemy plastikowe figurki zwierząt (można zastąpić innymi zabawkami), zalewamy je wodą i wkładamy na kilka godzin do zamrażarki. Po zamarznięciu przekładamy całą bryłę do dużej miski. Zadaniem dziecka jest uwolnić zwierzaki. Można do tego wykorzystać drewnianą łyżkę i delikatnie ciepłą wodę. Warto też spradzić, jak lód zachowuje się z kolorowymi farbami, solą itp. Dołączone zdjęcia – ZWIERZAKI.
- Zaczarowane obrazki – oderwuj listek ręcznika papierowego i zegnij go na pół. Narysuj mazakiem jakiś prosty kształt – dom, sowę, misia itp. Zadaniem dziecka jest pokolorowane mazakami wewnętrznej strony rysunku – to, co się odbilo na drugiej stronie. Na pierwszej pozostaje tylko szkic. Weź talerz z wodą i położ na niego rysunek i... ta dam, obrazek z pierwszej strony też się pokolorował J. Dołączone zdjęcia – PTASZEK.