Jak rozwijać u dzieci kompetencje emocjolano-społeczne?

 

  1. Staramy się zwracać uwagę na emocje, nie tylko na zachowanie, pomagamy dziecku w określaniu jego emocji (np. Jest mi przykro, kiedy na mnie krzyczysz, porozmawiajmy o tym i postarajmy się znaleźć rozwiązanie)
  2. Podczas oglądania lub czytania bajek, rozmawiajmy również o uczuciach bohaterów oraz dlaczego tak się czują, co jest tego przyczyną
  3. Podczas zabawy dramowej, teatrzyku, nazywajmy uczucia bohaterów, aby dziecko mogło się z nimi utożsamić i nauczyć reagowania na różne sytuacje
  4. Po przeczytaniu krótkiego opowiadania, rozmawiamy z dzieckiem jak się czuje po przeczytaniu, co sądzi na temat wydarzeń i bohaterów z opowiadania
  5. Pozwalajmy dzieciom przegrywać podczas gier planszowych, wszystkich obowiązują takie same zasady, nie wprowadzamy elementów rywalizacji i wyścigu, nie oceniamy
  6. Pozwalamy dziecku odczuwać różne emocje, w tym frustracje, poczucie braku. W razie potrzeby udzielamy wsparcia, pomagamy (lecz nie wyręczamy)
  7. Kształtujemy w dziecku poczucie cierpliwości, uczymy czekania, jeżeli nie możemy w tej chwili spełnić jego prośby
  8. Nie krytykujemy niepowodzeń dziecka. Zachęcamy do ponownych działań po niepowodzeniu, zachęcamy do działania, nie wyręczamy.
  9. Dbamy o przestrzeń osobistą każdego z członków rodziny, nie oddajemy wszystkiego na wyłączność, np. ty masz swojego cukierka, ja mam swojego.

Na podstawie:

A. Wentrych, Emocjonalne abecadło. O znaczeniu funkcjonowania emocjonalnego i społecznego dziecka dla dobrego startu w szkole, [w:] Bliżej przedszkola, nr 6.213/2019,


Przedstawiamy także tabelę komunikatów wartościowych i niewartościowych, które mają znaczący wpływ na rozwój emocjonalny dziecka.

! Drogi rodzicu, sposób w jaki zwracasz się do swojego dziecka ma bardzo duży wpływ na jego samoocenę i poczucie własnej wartości!
WARTOŚCIOWE KOMUKIKATY

Widzę, że Ci smutno, bo...

To bardzo przykre/nieprzyjemne

Widzę, że Ci przykro

Wygląda na to, że jesteś zły/rozczarowany/głodny/rozgoryczony

Wyglądasz na zmartwionego...

Nie lubię, gdy ...

Nie podoba mi się ...

Widzę, że dla Ciebie to trudne

Jestem przy Tobie

Teraz już wiesz, że ...

Co proponujesz?

Co mogę teraz dla Ciebie zrobić?

Chcesz, się przytulić?

Popłacz sobie jeśli tego potrzebujesz

Gdybym była wróżką to powiedziałabym "abrakadabra", żeby ...

O rany, to przykre doświadczenie

O nie! To straszne!

Jak cioci Zosi przytrafiło się coś takiego, to ...

A tu kilka NIEwartościowych komunikatów, których należy unikać...

NIEWARTOŚCIOWE KOMUNIKATY

Chyba z Tobą oszaleję

Nie mam już na Ciebie siły

Nie ma co płakać

To tylko zabawka

Nie złość się już

I z tego powodu tak płaczesz?

Ale jesteś niegrzeczny

Nie przesadzaj, bądź dzielny

Ty zawsze coś popsujesz/rozlejesz/itp.

Twoja siostra czegoś takiego nie robiła

Mam Ciebie dość

Ty nigdy nie potrafisz zachowac się tak jak należy

Nie płacz już

Po co płaczesz

Zachowujesz się niedorzecznie

Już Ci powiedziałam, że niedostaniesz i koniec kropka

Przecież nic się takiego nie stało

Jesteś nieznośny

Nie martw się

Pamiętajmy!

-> ZAWSZE powtarzaj dziecku, że je kochasz 

-> NIGDY nie oceniaj dziecka, tylko jego zachowanie